+ 385 (0) 1 379 42 96
TEHNIČKA PODRŠKA +385 (0) 1 646 35 91
EDI-SAVJETOVANJE  +385 (0) 91 396 2901

EDI mapiranje kao čimbenik uspjeha: zašto je ovaj proces tako važan?

EDI mapiranje

EDI mapiranje: usklađivanje struktura i relevantnog sadržaja

Tvrtke obično imaju različite interne strukture podataka. To je zbog činjenice da postoji bezbroj različitih IT i ERP sustava te da svi ne slijede istu logiku. Primijenjeno na svijet elektroničke razmjene podataka (EDI), mogli bismo reći da govore različitim jezicima. Ovo bi moglo zvučati kao izazov jer bi s povećanjem broja EDI partnera morali „govoriti različitim jezicima“. Tada na scenu dolaze pružatelji EDI usluga. U tom kontekstu, proces koji se naziva mapiranje igra važnu ulogu. U ovom postu na blogu ćemo objasniti kako se to događa i zašto su standardi ključni.

U početku, zapamtimo ovo: standardizirani formati podataka najvažniji su za prijenos EDI poruka jer se u konačnici brinu da se poslovni procesi mogu odvijati automatski. Glavni EDI standardi uključuju EDIFACT, GS1 XML, OAGI, UBL, ANSI, ODETTE i VDA. Koriste se ili u određenim industrijama ili u nekoliko industrija. Ovi standardi opisuju kako su poruke strukturirane i, kako samo ime implicira, kako su standardizirane. Stoga je standardizirana struktura vrlo važna.

Različiti pojmovi za isto polje podataka

Međutim, ako pogledamo postojeće informatičke sustave u tvrtkama koje bi željele međusobnu elektroničku razmjenu podataka, vidjet ćemo da često postoje velike razlike. Tehnička oprema i postojeći podatkovni materijal obično su prilagođeni potrebama i praksi specifičnim za tvrtku. Dok jedna tvrtka može koristiti ERP sustav od strane SAP -a, druga može koristiti Microsoft, Sage, Diglas, Diventa, LaserLine, Luceed, Odoo, Pantheon, PIS, ili sustav bilo kojeg drugog domaćeg proizvođača. Tvrtka A mogla bi polje podataka nazvati “datumom”, dok bi druga mogla koristiti njemačku riječ za isto polje. Osim toga, ti datumi mogu biti u različitim formatima, ovisno o ERP -u. Isto može vrijediti i za opis boje proizvoda. Jedna tvrtka može popuniti polje podataka kodovima boja, dok druga može unijeti samo “zelenu” ili “plavu” boju. Oboje znače isto, ali različito izražavaju ovu ideju. To može biti problem pri pokušaju prijenosa i automatske obrade podataka. Zbog toga je potrebno poduzeti mjere opreza.

EDI mapiranje je nešto poput “putokaza” za podatke

Kada dvije ili više tvrtki koje imaju različite strukture ili različite strukture baza podataka žele razmjenjivati informacije, strukture i relevantan sadržaj moraju se koordinirati kako bi sve radilo bez problema. Jednostavno rečeno, to se radi putem prijevodne tablice koja pretvara podatke iz izvorne strukture vlastitog ERP sustava tvrtke u ciljnu strukturu ili ciljnu datoteku potrebnog formata. Tehnički izraz za ovo je mapiranje. Na kraju, mapiranje osigurava da, na primjer, polje s datumom računa mora točno odgovarati pravilima i definiciji ciljne strukture. Isto vrijedi i za brojeve računa, ukupni iznos računa i druga standardizirana polja koja obje strane trebaju popuniti istim podacima pri korištenju elektroničke razmjene podataka. Tijekom EDI mapiranja, softver za pretvorbu prima sve potrebne informacije kako bi sve moglo nesmetano raditi. U konačnici, to ukazuje na put do transformacije podataka.

Kako se ne bi moralo razumjeti i govoriti bezbroj jezika (ili formata podataka), transformacija podataka vrši se u „srednjem standardu“ (npr. EDIFACT) koji razumiju obje strane. Ili, drugim riječima: tvrtka A govori njemački, a tvrtka B hrvatski. Zajednički nazivnik bio bi engleski, koji obje strane razumiju i govore. Ovo je velika prednost ako je uključeno nekoliko poslovnih partnera jer morate svladati samo JEDAN jezik, što je u našem slučaju EDI standard. Da još više shvatimo ovu analogiju: mapiranje se bavi svim pravilima gramatike, sintakse, a na kraju i rječnika.

Iskusni pružatelji EDI usluga imaju opsežnu stručnost

Proizvođači robe ili posrednici koji opskrbljuju nekoliko poslovnih partnera obično dobivaju EDI smjernice odmah na početku svog poslovnog odnosa. Oni se mogu uvelike razlikovati od tvrtke do tvrtke, što također zahtijeva koordinaciju putem mapiranja. Za rješavanje specifičnih potreba mogu se stvoriti preslikavanja specifična za klijenta. Na primjer, EDITEL rado pomaže u implementaciji različitih vrsta EDI poruka, uključujući ORDERS, ORDRSP, DESADV, RECADV, INVOIC, PRICAT, PARTIN, APERAK itd. Isto vrijedi i za preglede kvalitete podataka radi identifikacije pogrešaka u podacima (npr. GLN i GTIN, vjerodostojnost i potpunost podataka itd.). Time se izbjegava prijenos ili unos netočnih podataka u IT sustave.

Ako imate pitanja u vezi s gore navedenim informacijama, rado ćemo Vam odgovoriti. Ne ustručavajte se kontaktirati nas u vezi savjetovanja, sigurno Vam možemo ponuditi rješenje koje odgovara vašim potrebama. Molimo pošaljite svoj upit na mail info@editel.hr

O autoru

Božidar Bajsič
Direktor operacija u EDITEL Adria

 

Icon \'i\'

O EDITELu

EDITEL

EDITEL je jedan od vodećih međunarodnih pružatelja EDI rješenja (Electronic Data Interchange) specijaliziran za optimizaciju procesa opskrbnog lanca (opskrbe) i vaš stručnjak za elektroničku razmjenu podataka. Tvrtka posluje s klijentima iz raznih poslovnih djelatnosti.

Portrait photo copyright Editel Adria d.o.o.
Symbolic image copyright iStockphoto, photo credit guvendemir

Aktivirajte kolačiće u postavkama preglednika kako biste koristili ovu web stranicu u cijelosti.
Trenutno koristite zastarjeli preglednik koji uzrokuje moguće sigurnosne nedostatke i smanjuje korisničko iskustvo.
learn how to easily update your browser.