PROCESI TEMELJENI NA EDI-JU IZMEĐU AUTOMOBILSKIH DOBAVLJAČA I OEM PROIZVOĐAČA
Kako pretvoriti dobavljače automobila u idealne poslovne partnere za OEM-ove?
Mobilnost je nešto bez čega više ne možemo. Svi želimo brzo i lako doći od točke A do točke B, i pri tome želimo da nam put bude siguran i ugodan. Jeste li se ikad zapitali kakav je proces izrade vozila? Napokon, postoji toliko različitih pojedinačnih dijelova koje treba isporučiti na vrijeme i pravilno ih sastaviti. Budući da sam se u EDITEL-u specijalizirao za digitalne procese utemeljene na EDI-ju za automobilsku industriju, želio bih vam pružiti uvid u ovu fascinantnu temu. Pročitajte ovaj post na EDI blogu da biste saznali kako vi kao pružatelj usluga možete osvajati bodove s takozvanim OEM-ovima (proizvođači originalne opreme) ako imate profesionalnu EDI vezu.
Krenimo s nekoliko zanimljivih činjenica o automobilskoj industriji
Prema njemačkom udruženju automobilske industrije, otprilike 70 posto vrijednosti vozila, stvara se naručivanjem i dostavom od dobavljača na otvorenom tržištu, a ne putem dobavljača koji rade ekskluzivno samo za određeni tip vozila. Da bi se uspjelo u automobilskoj industriji, ništa se ne prepušta slučaju jer je nesmetano funkcioniranje opskrbnog lanca izuzetno važno.
Primjerice, vozilo se sastoji od više tisuća pojedinih dijelova. Sasvim razumljivo, proizvođači automobila rade s mnogo različitih dobavljača. Iz razloga sigurnosti opskrbe, važni dijelovi dobivaju se od nekoliko proizvođača iz različitih zemalja. Ako jedan od njih ima problema s dostavom, drugi mogu uskočiti. Pa ipak, ako proizvođač napravi veliku pogrešku, brzo će ostati bez posla.
EDI procesi između dobavljača automobila i proizvođača originalne opreme sve se više pretvaraju u natjecateljski čimbenik. U nastavku bih vam želio pružiti neke osnovne informacije kako bismo bolje razumjeli blagodati i važnost elektroničke razmjene podataka (EDI) u ovom kontekstu.
Procesi temeljeni na EDI-ju u automobilskoj industriji, o čemu se ovdje točno radi?
Ugrubo rečeno, radi se o standardiziranoj razmjeni poslovnih dokumenata, poput računa, a posebno o trajnoj razmjeni logističkih informacija. U tu svrhu postoje različiti EDI standardi koji opisuju kako odgovarajući poslovni dokument mora biti strukturiran.
Važni EDI standardi u automobilskoj industriji su:
- ODETTE (standard europske automobilske industrije)
- VDA (standard Udruženja automobilske industrije u Njemačkoj)
- EDIFACT (međunarodni standard koji se često koristi u Europi, a također je raširen u automobilskoj industriji)
- ANSI ASC X12 (međuindustrijski standard koji se široko koristi u SAD-u, a koristi se i u automobilskoj industriji)
Čak i ako se koriste različiti standardi, načelo je uvijek slično: primjerice, proizvođači originalne opreme, koriste predviđanja isporuke kako bi naručili određene dijelove vozila od dobavljača automobila. Tada dobavljač ispunjava narudžbu i šalje otpremnicu. Nakon toga roba se isporučuje, s transportnom naljepnicom (SSCC) koju primatelj može skenirati. Međutim, širenje VDA u Njemačkoj sve se više zamjenjuje standardom Udruženja europske autoindustrije ODETTE, čiji princip djeluje na sličan način.
EDI poruke koje se često razmjenjuju
- DELFOR (prognoza isporuke) OEM-ovi koriste ovu poruku kako bi informirali dobavljače o svojim dugoročnim potrebama za količinom, tako da dobavljači mogu prilagoditi nabavu i proizvodnju materijala po potrebi.
- DELJIT (isporuka na vrijeme) Ovo je način na koji OEM-ovi naručuju određene količine od svojih dobavljača u kratkom roku, obično redovito. To su dijelovi koji zahtijevaju pouzdanu dostavu u određeno vrijeme jer su obično trajno ugrađeni u vozila.
- ASN (napredna obavijest o dostavi) / DESADV (otpremnica) Dobavljači koriste ovu poruku kako bi obavijestili svoje poslovne partnere (ili OEM-ove) o predstojećim isporukama.
- RECADV (primka) OEM-ovi koriste ovu poruku za potvrdu primitka robe.
- INVOIC (račun) Dobavljači koriste ovu poruku za fakturiranje OEM-ovima.
Idealno EDI rješenje
U idealnom slučaju, OEM nije povezan samo s vlastitim dobavljačima putem EDI veze, već i s kompletnom piramidom dobavljača pojedinačnih komponenata. To je takozvana TIER struktura. OEM-ovi su na vrhu ove piramidalne strukture (TIER 1), a slijede ih dobavljači modula ili sustava (TIER 1) koji zauzvrat primaju zalihe od različitih proizvođača komponenti i dijelova (TIER 2 i TIER 3). To omogućuje precizno planiranje u opskrbnom lancu, od početka do kraja, kako bi se izbjegle neučinkovitosti i pogreške. Platforma eXite služi kao podatkovno središte za globalno povezivanje svih sudionika.
Općenito govoreći, postoje dva EDI rješenja koja se široko koriste u automobilskoj industriji:
- Web EDI: ovo je izvrsna opcija posebno za male dobavljače. Korisnici će se prijaviti na internetski (WEB) portal i odmah se povezati sa svojim unaprijed definiranim poslovnim partnerima. Internetski (WEB) portal daje tvrtkama pregled statusa svih primljenih i poslanih poruka. Na primjer, rasporedi isporuke dostupni su korisnicima u bilo kojem trenutku. Nakon što klijenti izvrše narudžbu, dobavljači mogu ovu poruku odmah pretvoriti u otpremnicu. Druga mogućnost je stvaranje i ispis standardiziranih naljepnica za palete. Na zahtjev se mogu integrirati i interni ERP sustavi, što dodatno olakšava procese.
- EDI integracija: ovaj model omogućuje potpunu fleksibilnost, bilo da ste OEM-ovi ili dobavljači. U ovom je slučaju EDI sustav integriran u postojeću ERP infrastrukturu. Bez obzira radi li se o OFTP-u, X.400, AS2 ili API-ju, moći ćete komunicirati sa svojim poslovnim partnerima putem jedne platforme, a pritom pripaziti na cijeli tijek rada. Sve se transakcije bilježe i spremaju. Uz to su dostupni svi standardi i poruke relevantni za automobilsku industriju.
Jeste li znali sljedeće činjenice?
- Između ostalog, EDI podržava sljedivost jedinica duž cijelog proizvodnog lanca.
- Zahvaljujući EDI-ju, moći ćete podijeliti željene podatke sa svojim poslovnim partnerima brzinom munje i na potpuno automatiziran način.
- Za najbolje rezultate preporučujemo da dobavljači koriste EDI ne samo sa svojim klijentima, već i potiču vlastite dobavljače da prihvate elektroničku razmjenu podataka.
- Putem veze eXite, ne samo da ste povezani sa automobilskom industrijom, već i svim tvrtkama u svijetu koje su spremne za EDI.
Bez obzira je li vaša tvrtka mali ili veliki dobavljač automobila ili OEM, moji kolege i ja rado ćemo odgovoriti na sva vaša pitanja o EDI-ju. Molimo pošaljite svoj upit na mail info@editel.hr
O autoru
Goran Radišić
Voditelj prodaje
O EDITELu
EDITEL je jedan od vodećih međunarodnih pružatelja EDI rješenja (Electronic Data Interchange) specijaliziran za optimizaciju procesa opskrbnog lanca (opskrbe) i vaš stručnjak za elektroničku razmjenu podataka. Tvrtka posluje s klijentima iz raznih poslovnih djelatnosti.
Portrait photo copyright Editel Adria
Symbolic image copyright pixabay, photo credit Bilderandi